Header 0
Header 1

NEMO science museum

NEMO Science Museum is een interactieve, informele leeromgeving waarin een breed publiek in aanraking komt met wetenschap en technologie. Bezoekers zien, horen en ervaren hoe wetenschappelijke fenomenen en technologie hun leven beïnvloeden. NEMO heeft ook een historische collectie en is een geregistreerd museum.

aanleiding

In 2019 formuleerde NEMO de ambitie om het museum uit te breiden met nieuwbouw. Daarmee zou het een beter aanbod kunnen doen, ook aan volwassenen, en het zou de exploitatie van het museum bevorderen, en daarmee de continuïteit. In 2020 kwam die continuïteit zelf in het geding: door Corona moest het museum dicht. Een grote bezuiniging op de organisatie was nodig, ondanks royale steun vanuit het ministerie van OCW.

vraag

Voorjaar 2021 wilde de directie van NEMO weten of de uitbreidingsambitie nog wel opportuun was. En zo ja, hoe die het beste gefinancierd kon worden. De algemeen directeur, de programmadirecteur en de manager marketing en development vormde een strategisch team. Voor het leiden van het gesprek in dat team werd ik gevraagd.

aanpak

Het gesprek begon met een vooronderstelling van het team over nut en noodzaak van de uitbreiding en de kans op financiering vanuit de landelijke overheid. Die vooronderstelling heb ik met het team woord voor woord doorlopen en gevraagd naar wat er bedoeld werd en wat daar achter lag. Is dat zo? Hoezo? Wie zegt dat? etc.

resultaat

In vijf gesprekken kwam zo een volledige herziene stelling tot stand. Op basis daarvan maakte ik een plan van aanpak, waarmee NEMO aan de slag kon.

vervolg

Na de opheffing van de Coronabeperkingen medio 2021 ging alle aandacht naar het opschalen van de organisatie. In het najaar kwamen weer Coronabeperkingen leidend tot een lockdown. Dit gaf direct reden om de uitbreidingsambitie nogmaals te heroverwegen. Kwam dit nu wel goed uit? Eiste de actuele situatie niet alle aandacht?

Een nieuwe reeks gesprekken volgde in het voorjaar van 2022, en legde bloot waar de knelpunten van dit moment verband houden met de ambitie om te groeien en uit te breiden. Met dit inzicht stelde NEMO het strategisch plan bij.

looptijd

maart 2021 - januari 2023